- De e-bike is ingeburgerd en daarmee is ook het aantal diefstallen van de elektrische fiets flink gestegen.
- Een e-fiets kost al snel tweeduizend euro en is daarom een aantrekkelijke prooi voor dieven.
- De ANWB meldt dat de schadelast aan gestolen e-bikes met de helft is toegenomen.
- Hoe jonger de verzekerde, hoe sneller een e-bike wordt gestolen.
- Vooral de georganiseerde misdaad heeft het op e-bikes gemunt. Gestolen exemplaren gaan meteen de grens over.
De e-bike is doorgebroken in fietsend Nederland en daarmee is ook het aantal diefstallen van de elektrische fiets explosief gestegen. De dure fietsen zijn een aantrekkelijke prooi voor dieven. Verzekeraars zien de schadelast aan gestolen e-bikes flink groeien.
Dat meldt Het Parool.
In 2019 werden ruim 3.800 e-bikes gestolen, 38 procent meer dan in 2018, meldt de ANWB. Een elektrische fiets kost al snel tweeduizend euro dus de schadelast groeide bij de ANWB met bijna de helft (47 procent). “We waren vorig jaar miljoenen euro’s extra kwijt” aldus Bert Gelling, productmanager van de ANWB-verzekeringstak.
Volgens de ANWB is de toename van gestolen e-bikes te wijten aan de doorbraak ervan bij het grote publiek. Vorig jaar werden 420.000 fietsen verkocht waarvan 40 procent een e-bike was.
Tot voor kort lieten vooral ouderen zich een beetje met elektriciteit vooruit helpen op de fiets maar inmiddels zijn ook massa’s scholieren en forensen overstag gegaan, aldus Gelling.
Hoe jonger de verzekerde, hoe hoe sneller een e-bike wordt gestolen, ziet verzekeraar Allianz Assistance. “De e-bike van een scholier van 16-20 jaar wordt tot drie keer zo vaak gestolen als van een 55-plusser”, zegt marketing manager William Schoonderbeek tegen Het Parool.
E-bike vaak gestolen bij winkelcentra, stations en uitgaansgebieden
Jongere fietsers gebruiken e-bikes functioneel. Ze gaan ermee naar school, hun werk en stappen op de e-bike als ze uitgaan. Zo worden de fietsen vaker openbare plekken geparkeerd.
En laten, zo zegt de ANWB, winkelcentra, treinstations en uitgaansgebieden nou net "ware diefstal-hotspots" zijn. Ouderen gebruiken de e-bike vooral recreatief. Ze maken een tochtje waarna de fiets veilig op slot in de schuur of in de berging belandt.
Verzekeraar Enra die ongeveer dezelfde toename ziet als ANWB, zegt dat het dievengilde verschilt. "Waar gewone fietsen vooral door gelegenheidsdieven worden gestolen, zijn e-bikes het terrein van georganiseerde groepen criminelen, die in diverse delen van het land opduiken", aldus directeur Douwe Boeijenga.
Omdat de elektrische fiets in Nederland behoorlijk ingeburgerd is en in de rest van Europa nog in opkomst, gaan de gestolen exemplaren meteen de grens over, weet de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE).
Fabrikanten rusten e-bikes steeds vaker uit met een chip om diefstal tegen te gaan. Bij de ANWB kun je een polis afsluiten waarbij een gps-chip aan het slot gemonteerd is.
Lees meer over e-bikes:
- Ik fietste met een e-bike de snelfietsroute tussen Rotterdam en Dordrecht – dit leerde ik over woon-werkverkee
- Deze 2 Drentse ondernemers ruilden hun bedrijfsauto in voor de e-bike… en leggen per maand 1.000 kilometer af – ‘Nooit last van file’
- Private lease van een elektrische fiets: dit ben je per maand kwijt aan een e-bike